بهاره انتظاری هنرمند : شهرهای خاکستری تشنه ی زیبایی هستند


تعداد بازدید: 1009

بهاره انتظاری ، هنرمند عرصه ی نقاشی دیواری معتقد است : شهرهای خالی از رنگ و خاکستری نیازمند و تشنه ی زیباسازی و فضاسازی های شهری هستند تا روح هنر در آنان دمیده شود .

وی گفت : در حال حاضر این حرکت در کشور آغاز شده است و اکنون زمان آن رسیده تا مجریان این رویداد بزرگ هنری هوشیارانه  عمل کرده و ایده های ناب و خلاق را از بین هزاران طرح برگزینند .

وی افزود : متاسفانه بر خلاف شروع موفق این حرکت هنری ، در چند ساله ی اخیر شاهد کپی کارهای برخی از هنرمندان از طرح های اینترنتی بودیم که این برگردان شتاب زده و سریع کارهای خارجی باعث به وجود آمدن معضلی برای مجریان شده است .

انتظاری ادامه داد : این که طراح و مجری یک اثر هنری یک نفر باشد ، باعث می شود تا در زمان اندک نتواند هم به اجرا و هم به ایده پردازی برسد ، لذا این امر باعث خلاصه شدن کار و تولید آثار هنری دم دستی و خلاصه می شود که به چنین فکری در حوره هنرهای شهری لطمه وارد می نماید .

وی پیشنهاد کرد : در ادامه ی این مسیر بهتر است طراح را از مجری جدا کرده تا هر هنرمند بی نهایت طرح و ایده ارائه دهد و فکر کند و سپس مجری آن را اجرایی نماید که اگر این اتفاق رخ دهد می شود انتظار کارهای خوب و ارزشمند در حوزه هنر شهری را داشت .

هنرمند مجری نقاشی دیواری ،  در ادامه گفت : در شهرهایی که هنوز این حرکت شروع نشده است شاهد استقبال از پروژه های موفق سایر شهرها همچون مشهد هستیم و شهرها چنان تشنه ی آثار هنری هستند که به دم دستی ترین طرح کپی شده از یک اثر موفق و یا خلاصه شده یک اثر هنری نیز رضایت می دهند و از آن نهایت لذت را می برند .

وی در ادامه گفت : اگر تولید آثار هنری شهرها به هنرمندان همان شهر واگذار شود ، چه بسا که بهتر با رنگ و بوی شهر و سلایق مردم خود آشنایی دارند ، اما متاسفانه امکانات محدود شهرستان ها در پروسه اجرای اثر هنری اختلال ایجاد می کند و باعث می شود هنرمند با همان  بضاعت اندک به خلق اثری خلاصه شده و دم دستی تن در دهد .

بهاره انتظاری  انتشار این فراخوان سراسری را اقدامی خوب و ارزشمند دانست . این هنرمند حوزه نقاشی دیواری در ادامه اظهار کرد : نقاشی دیواری یکی از ارکان مهم هنر شهری محسوب می شود ؛ اما هنرمند طراح و مجری متاسفانه به شدت خود را درگیر جزییات این هنر می کند تا به هر نحو شده پیامی را منتقل نماید و این در حالی است که هدف از نقاشی دیواری بر خلاف تصورات موجود ، رساندن پیام و آموزش و توصیه  نیست . چشم مخاطب احتیاج به رنگ دارد تا شاد باشد . حتی این موضوع درباره رنگ جداول خیابان ها هم صدق می کند و به همین سادگی رنگ وارد زندگی مردم می شود . گاهی هدف از نقاشی دیواری برداشتن شلوغی از پیش چشم مخاطب است و در این بین میدان خوانش اثر اهمیت زیادی دارد ؛ این که هنرمند بتواند خود را در زاویه دید بیننده قرار دهد و به فراخور آن کار ارائه دهد .

وی در ادامه گفت : به عنوان مثال طراح باید دقت داشته باشد تا برای نقاشی مکانی که محل عبور خودروهاست ، چه طرحی پیاده کند و قطعا در این موراد باید جزییات و نوشته ها حذف شوند و یا به صورت سمبل و نشانه قرار بگیرند .

انتظاری  تصریح کرد : پیام های آموزنده همچون صرفه جویی در مصرف آب جا و مکان مشخصی دارند مثلا در کنار یک آبخوری و نباید این پیام های هشدار دهنده را در شهر گنجاند .

وی ارتباط فضای نقاشی با فضای پشت سر را نیز دیگر موردی دانست که هنرمندان می توانند با به کار گیری آن از خلق اثری  بی ربط بر حذر باشند.

وی در بخش دیگر سخنانش گفت :در نقاشی دیواری اگر بخواهیم آموزش بدهیم باید نگران مخاطب باشیم . اما اگر دیوار تریبون ما نباشد ، هر مخاطب با اثر دلنشین ارتباط برقرار می کند . نقاشی دیواری امکان رویاررویی  مستقیم با مخاطب را به هنرمند می دهد و هنرمند می تواند در حین اجرای کار میزان رضایت مخاطب را بسنجد و کار را دائما اصلا نماید .

این هنرمند  تصریح کرد : مدیریتاجرایی چنین برنامه هایی نباید اجازه بدهند که کار به ورطه تقلید بیافتد و از اینرو بهتر است ایده های مناسب جمع آوری شوند تا سیستم اجرایی ان ها را اجرا نمیاند در این صورت است که می توان مخاطب را حفظ کرد.

به گفته ی وی شروع یک اقدام هنری مزایا و معایبی دارد ؛ از جمله این که در ابتدای راه ایده های ناب و خلاقانه زیادی وجود دارد و لی کم تجربگی باعث می شود گاهی نتوانیم از فرصت ها بهره ببریم.

1393/10/29