هنر شهری در کنار معماری شهرها خلق می شود


تعداد بازدید: 1218

استاد محمد ابراهیم جعفری از پیشکسوتان عرصه نقاشی کشور معتقد است ؛   هنرهای شهری در ارتباطی تنگاتنگ با معماری شهرها قرار دارند  و نمی توان این دو مقوله  را جدای از هم متصور شد.

وی در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ما اظهار کرد : هنر شهری زمانی می تواند در کشور ما به تعریف مشخص و جامعی برسد که که در کنار شهرسازی جایگاهی مستحکم داشته باشد ، چرا که ساخت و سازهایی که بدون توجه به اصول معماری به وفور در شهرها صورت می گیرد و چهره شهر را زشت می کند ، بزرگ ترین توهینی است که به شهروندان آن شهر می شود.

 

 

استاد جعفری  که یکی از اعضای هیات داوری نخستین فراخوان هنرهای شهری ایران است ، گفت : برپایی چنی رویدادهای هنری می تواند در گذر زمان ، شهرها را از این حالت عبور و مرور صرف بیرون بیاورد و تبدیل به فضایی کند که انسان ها می توانند در آن به معنای واقعی زندگی کنند .

وی ادامه داد : تصورهای هنرمندانه و خلق صحیح آثار هنری ، انسانها را وادار می کند گاهی در شهرها بایستند، نگاه کنند و لذت ببرند . متاسفانه در حال حاضر چنین رویکردی برای شهرهای ما وجود ندارد و شاید بتوان نمونه هایی از این دست را تنها در شهر اصفهان مشاهده کرد که مربوط به بناهایی است که زمانی با عشق به هنر خلق شده اند .

این استاد پیشکسوت هنر کشورمان او گفت : بی رو دربایستی می توان گفت شهر تهران از سالهای گذشته و با وفور ساختمان سازی ها روز به روز زشت تر می شود و تنها خیابان های قدیمی آن که دست نخورده باقی مانده اند ، حس خوبی دارند حتی رواج دوره ای برخی هنرهای شهری همچون نقاشی های دیواری هم نتوانست حسی را در این شهر بر انگیزد.

عضو هیات علمی دانشگاه هنر ،  تاکید کرد :زمانی که می گوییم هنرهای شهری یعنی باید در شهرمجموعه  اتفاقاتی رخ دهد که این حرکت ها و رویدادهای می تواند ساخت یک اثر حجمی باشد و یا حتی می تواند تفکری باشد برای درختانی که هر روز بریده می شوند و از ریشه در می آیند در حالی که خود درخت می تواند یک مجسمه باشد و آمادگی این را دارد که با اندکی تخیل و سلیقه در جای خود باقی بماند و ذهنیت یک هنرمند را به رخ بکشد .

استاد جعفری در بخش دیگر سخنانش ضمن اشاره به داوری بر روی آثار رسیده به دبیرخانه فراخوان هنرهای شهری ایران گفت : تعداد اثری که به دبیرخانه ارسال شده بود برای تمامی اعضای هیات داوری عجیب و بی نظیر بود و شرکت حدود 2 هزار اثر در این فراخوان دور از انتظار بود.

وی افزود : کیفیت و محتوای آثار نیز در حد بسیار خوبی بود به طوری که حتی آثاری که پذیرفته نشدند نیز در سطح قابل قبولی قرار داشتند و تنها به دلایلی همچون بودجه و محدودیت های موجود  انتخاب نشدند .

داور فراخوان هنرهای شهری ایران  تاکید کرد : امسال با توجه به اینکه نخستین دوره این فراخوان را سپری می کنیم ، پیش بینی ساخت هر اثر برای شهر مشخصی را نداشتیم و از این روی طبق ارزیابی اعضای داوری آثاری که برای هر منطقه مناسب بود گزینش کردیم و تلاش داشتیم تا هر اثر متناسب با شرایط مکانی و جغرافیایی باشد . به عنوان مثال برای اثر هنری ارزشمندی که برگرفته از یکی از ابزار موسیقی بود و یادآئر استاد کسایی در عرصه نی نوازی بود ، شهر اصفهان را برگزیدیم و به همین ترتیب برای تمامی شهرها آثارمناسب انتخاب گردید .

استاد جعفری  خاطرنشان کرد :این که قرار باشد اثری صرفا برای شهری مشخص ساخته شود باید در ابتدای امر در متن فراخوان ذکر شود تا هنرمندان بهتر بتوانند بر روی آن تفکر کنند و به طور یقین با شناخت بیشتری که شهرداری های کشور از این رویداد هنری کسب نمایند ، در دوره های بعدی برگزاری می توانیم این مورد را در فراخوان بگنجانیم .

استاد پیشکسوت عرصه نقاشی کشور در ادامه تاکید کرد : در تمامی شهرهای دنیا با معماری هایی که مطابق با صول شهرسازی و هنر شهری نباشد برخورد می شود و حتی شهروندان می توانند از آن شکایت کرده و دستور تخریب آن را بگیرند ! در کشور ما نیز باید این حرکت از نقطه ای آغاز شود و چه بهتر که این آموزش از سنین پایین در مدارس و مهدکودک ها شروع شود؛ چرا که در حال حاضر کاری که مدارس با هنر می کنند ربطی به فضای آینده ندارد و باید با استفاده از فضای هنر حس کودکان را قوی کنیم که یاد بگیرند به شهر بیاندیشند ؛ چرا که شهر جایی است که در آن کودک می فهمد می خواهد در آینده چکاره شود ........

1393/11/12